Bra trummisar del 2

En annan stor favorit för mig är Peter Erskine. Även han är en slags kameleont då han har spelat med allt ifrån Weather Report, Steely Dan, Diana Krall, Steps Ahead m.m.
Han verkar även vara en störtskön snubbe, med fötterna på jorden och han har nästan något zen-liknande över sig. Han verkar vara en djup människa som verkligen har hittat sitt eget sätt att musicera.

Rent trummässigt är jag mest imponerad över hans dynamiska och konsekventa trumspel. Han kan lira ett vanligt jazzbeat i oändlighet och ändå få det att låta som att det är på liv och död. Inget faller åt slumpen utan allt han gör är med en inlevelse och övertygelse som jag är djupt imponerad av!
Har tyvärr inte haft möjligheten att se honom live ännu, men det står på min önskelista ;-)

Klippet nedan är med Diana Krall. Otroligt svängig bluesshuffle!! En kul detalj är när dom går över och spelar temat från gamla klassikern "Splanky" vid 2:12. Och ett typiskt "Peter Erskine moment" är vid 2:27, så klockrent trumspel!!


Kommentarer
Postat av: Raffe

Kolla in denna då, här eldar Erskine på rätt bra!



http://se.youtube.com/watch?v=Y1QO3nNs25E

2009-01-20 @ 18:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0