Medmänniskor

Impulsköpte en pocketbok i förrgår som heter "Medmänniskor" av Stefan Einhorn. Har inte läst färdigt hela ännu men den är verkligen läsvärd. En väldigt intressant poäng i boken är att varje handling man gör i livet får konsekvenser i framtiden, men att det är endast handlingen som vi kan styra ifall den ska vara god eller ond. Konsekvensen av en god handling kan bli katastrofal samtidigt som en ond handling kan få goda konsekvenser. Boken tar upp två väldigt bra exempel med detta som tar för lång tid att skriva här, köp den istället!!

Den har fått mig att tänka efter lite extra på hur man lever och behandlar andra människor. Man vill ju vara en god människa i alla stunder, men det kan ibland vara svårt att leva upp till dom krav man har på sig själv. Man är ju som sagt bara människa och man får ibland acceptera att man gör misstag.

Vad är då att vara en god medmänniska? Är det att vara alla till lags och försöka vara trevlig i alla situationer? Eller kan det vara att man är ärlig mot en annan människa och säger det som kan kännas obekvämt i en viss situation?
Alla har nog sitt eget svar på den frågan har jag en känsla av.
Det är inte lätt att vara en god medmänniska har jag kommit fram till, men man måste försöka i alla situationer!

Vad betyder ordet "snäll" för dig? Det känns som att begreppet "snäll" förlorar sin innebörd ibland. Hur ofta hörde man inte i mellanstadiet ens största kärlek (den veckan) säga till en: "Men vi kan väl vara kompisar, du är så snäll".
Gick man därifrån med ett leende på läpparna för att man fått en komplimang för att man varit "snäll"?? Nä, just det.
Det har nästan blivit fult att vara snäll i dagens samhälle, man ska vara egoistisk och klara sig på egen hand. På T-Centralen gick dom till och med ut och varnade folk för att ta emot hjälp av "främlingar" med sitt bagage...hur rubbat är inte det tankesättet?!? Vart är vi på väg om vi inte kan möta en annan människa med ett öppet sinne och tron om att den människan har ett gott hjärta?
Det finns onda människor i denna värld. Dom är inte många men dom finns! Men man kan aldrig låta den rädslan få en att tappa tron om att det finns goda människor därute, med goda avsikter, som kanske vill hjälpa dig nångång i en situation som du inte klarar själv.

Nog om detta! Köp boken! Tänk efter! Agera!

Idag var det yoga igen, kändes skitbra idag och jag var pigg som en mört hela dagen, framtills kvällen då jag efter att ha övat 1h kände att jag hade noll inspiration att slå på en trumma. Ibland undrar jag faktiskt vad jag håller på med. Slår på en trumma med träpinnar som värsta neandertalaren, ibland timtals i sträck. Fast då brukar jag t.ex. tänka på dom apor som jagar en liten läderboll och försöker sparka in den i en nätbur och blir helt exalterade över det när dom väl lyckas med det.

Nu när jag tänker efter, visst är vi människor ganska dumma?

Kommentarer
Postat av: Fia

visst finns det människor med goda avsikter men världen är en grym värld...jag kan tex inte sova i mitt duntäcke mer.......(kalla fakta brrrrr) Mitt hjärta värker för alla stackars gäss (och andra djur) som lider pga människans evinnerliga kamp att bli rik.....Och på tal om annat, vem vill bara "vara vänner??".....oj va speciell man känner sej då!!!

2009-02-06 @ 20:51:25
URL: http://baziqfemine.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag tror det största problemet med snällhet är att det är ett alldeles för brett begrepp. Numera är människor som har ett uns artighet "snälla".

Egenskapen snäll är en bra egenskap,men kan nog leda till en massa dåliga saker. Om du är för snäll för att säga ifrån eller säga nej är det ju negativt helt plötsligt.

2009-02-11 @ 15:43:30
URL: http://susei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0